AAAContactRSS

bpost rouwzegel banner

Prijs van uitvaart is niet taboe

Test-Aankoop vindt dat de begrafenisondernemers zwijgen over de kosten van een uitvaart. De consumentenorganisatie vroeg bij 119 begrafenisondernemers informatie op voor een ‘een zieke kennis’ of ‘familielid’. Vier op de tien ondernemers gaven geen prijsbestek op papier mee, omdat er nog geen sprake was van een overlijden.

Test-Aankoop concludeert hieruit dat de sector zwijgt en de prijs van een uitvaart taboe is. Dat is veel te kort door de bocht. Begrafenisondernemers hebben het ongelooflijk druk, zijn dag en nacht beschikbaar en besteden hun tijd liever aan rouwende families dan aan ‘shoppers’. Het komt namelijk regelmatig voor dat prijzen worden opgevraagd voor ‘een zieke kennis’ of ‘familielid’.

Test-Aankoop ‘onthulde’ enorme prijsverschillen, tot 2.000 euro toe. Voor de basistaken van een begrafenisondernemer kregen de anonieme onderzoekers offertes tussen 1.300 en 3.500 euro voor een begrafenis en tussen 1.244 en 3.917 euro voor een crematie. Een volledige uitvaart met afscheidsdienst kost uiteindelijk tussen de 4.000 en 5.000 euro. Een eenvoudige grafsteen kost al vlug 1.500 euro en ook de bijkomende kosten voor de details, denk maar aan rouwbrieven, bidprentjes, een koffietafel en bloemstukken, kunnen flink oplopen.

Helaas vergeet Test-Aankoop in het persbericht of op hun website te vermelden over welke basisdiensten het gaat in dit onderzoek. Het is de ervaring van Varu dat in dit soort onderzoeken vaak appels met peren worden vergeleken. Het is ook wat gemakkelijk om een uitvaart als ‘te duur’ te bestempelen. Had Test-Aankoop gevraagd naar een budgetvriendelijke uitvaart, dan waren er wellicht andere prijzen gegeven. Er zijn al budgetuitvaarten voor minder dan 1.000 euro.

Terug naar nieuws

varu banner3