AAAContactRSS

corona direct

Hoe stop je het digitale leven na overlijden?

Wat gebeurt er na een overlijden met je digitale leven? Wat als je dierbare zijn paswoorden mee in het graf heeft genomen? Steeds meer nabestaanden worden hiermee geconfronteerd.

Miljoenen Belgen zijn actief op Facebook, Twitter, Linkedin, hotmail, gmail, YouTube, enzovoorts. Steeds meer families worden na een overlijden dan ook opgezadeld met de vraag: wat doen we met al die profielen en accounts online? Kunnen we die zelf afsluiten?

Dela beantwoordde de vraag met de lancering van een gratis website safe in heaven. Hierin kan je op een veilige manier onder meer paswoorden voor sociale media en andere accounts opslaan voor de nabestaanden. Toevallig (?) kwamen de Belgische notarissen een dag later met het advies om het beëindigen van je online leven op voorhand te regelen. Liefst via de notaris.

Het is uiteraard beter vooraf een regeling te treffen voor je online leven. De meest eenvoudige manier: lijst al je accounts en hun paswoorden op in een excellsheet. Steek ze in een omslag en bewaar die bij je andere belangrijke documenten in een kluis. Dit lijstje moet je dan wel regelmatig bijwerken en afprinten. Een regeling treffen via je testament is ook mogelijk. Duid via je testament iemand aan die je online accounts beheert: een social media executeur. Die uitvoerder is niet verplicht die taak op zich te nemen, dus aangeraden wordt om een reserve-uitvoerder in je testament op te nemen. Ook hier zijn de paswoorden essentieel. Je kan die onder gesloten enveloppe aan de notaris geven. Hij of zij zal het in het dossier bewaren. De inhoud van je testament is sowieso geheim.

Is er niets op voorhand geregeld, dan kan je ook per online account vragen om opheffing. Naaste familieleden kunnen bij de verschillende social media en andere aanbieders (YoutTube, Vimeo, gmail, hotmail...) een verzoek indienen om de account van de overledene te verwijderen. Hiervoor bestaan online formulieren die moeten worden ingevuld. Uiteraard verschillen overal de regeltjes (en die zullen ook regelmatig veranderen). Bij Facebook moet bijvoorbeeld officiële documentatie worden meegestuurd waaruit blijkt dat je daadwerkelijk een familielid of de uitvoerder van een testament bent. Ook zal worden gevraagd een overlijdensakte mee te sturen (uploaden). Ook Twitter vraagt onder meer een kopie van de overlijdensakte, een kopie van je identiteitskaart en de Twitternaam van de overleden gebruiker. De aanvraag moet bovendien in het Engels gebeuren. Het afsluiten van Linkedin moet je ook in het Engels aanvragen. Hier moet je dan weer het emailadres kennen waarmee de overledene zich bij Linkedin heeft geregistreerd. Google heeft een hele uitvoerige procedure tot en met juridische stappen in de Verenigde Staten toe. Het is wel wat uitzoekerij, maar alle sites hebben een ‘helpcenter’ waar je uiteindelijk wel vindt wat je nodig hebt.

Terug naar dossiers

varu banner3